Το τελευταίο διάστημα γίνεται διαρκώς λόγος περί <<αντιναζισμού>>. Στο όνομα του έχουν γίνει χιλιάδες διαδηλώσεις, ξυλοδαρμοί, εμπρησμοί, έχουν γραφτεί άρθρα και βιβλία. Πολλοί επιδεικνύοντας ανέξοδους αντιναζιστικούς αγώνες εισήλθαν και ηγεμόνευσαν στην πολιτική σκηνή.
Η Ορθοδοξία, απ' την άλλη, έχει να επιδείξει Μάρτυρες την περίοδο που το ναζιστικό καθεστώς βρίσκονταν στο απόγειό του και η αντίσταση σε αυτό δεν απέδιδε πολιτικά οφέλη και κοινωνική αναγνώριση, αλλά οδηγούσε στην λαιμητόμο. Όπως σε όλες τις απολυταρχικές, αντίθεες εποχές έτσι και στην ναζιστική Γερμανία βρέθηκε ένας Ορθόδοξος νέος που σήκωσε ανάστημα.
Ο Άγιος Αλέξανδρος Shmorell γεννήθηκε το 1917 στο Όρενμπουργκ της Ρωσίας. Η μητέρα του, που πέθανε ένα χρόνο αργότερα, το 1918, ήταν Ρωσίδα Ορθόδοξη, ενώ ο ιατρός πατέρας του ήταν Γερμανός προτεστάντης. Ο μικρός Αλέξανδρος βαπτίστηκε Ορθόδοξος και ευτύχησε τόσο ο πατέρας του, όσο και η μετάπειτα μητριά του, να μην προσπαθήσουν να τον προσαρτήσουν στον προτεσταντισμό.
Το 1921 η οικογένεια Schmorell θα μεταναστεύει στο Μόναχο, για να γλιτώσει από την καταπίεση των μπολσεβίκων. Εκεί ο Αλέξανδρος θα μεγαλώσει ακούγοντας από την ρωσίδα νταντά του, Νιάνια, ιστορίες από την ρωσική παράδοση. Με το νού του θα ταξιδέψει στις ρωσικές στέπες, στα παλάτια του Τσάρου, στα λημέρια των Κοζάκων αρματωλών. Θα φτιάξει, έτσι, μέσα του μια εξιδανικευμένη εικόνα για την προκομμουνιστική Ρωσία. Η εικόνα αυτή θα ενισχυθεί λίγο αργότερα, στην εφηβεία, όταν ο Αλέξανδρος θα γίνει φανατικός αναγνώστης των Ρώσων κλασσικών και ιδιαίτερα του Ντοστογιέφσκι.
Ταυτόχρονα η Νιάνια φρόντιζε από μικρό να τον γαλουχίσει στην Ορθόδοξη Πίστη. Ο Αλέξανδρος δεν έλειπε σχεδόν ποτέ από τον Ορθόδοξο ναό του Μονάχου, ενώ αργότερα ως φοιτητής είχε πάντα πάνω του ένα προσευχητάρι. Ο εφημέριος, μάλιστα, ήταν ο πρώτος που με τις διδαχές του ώθησε τον Αλέξανδρο να ευαισθητοποιηθεί με τα ευρύτερα κοινωνικά προβλήματα.
Ο Αλέξανδρος, αν και είχε έφεση στις τέχνες, εν τέλει άρχισε να σπουδάζει Ιατρική στο Μόναχο. Γρήγορα κατάλαβε οτι το ναζιστική ιδεολογία ήταν αντίθετη στην Ορθόδοξη Πίστη. Τα αθειστικά κυρήγματα της ναζιστικής ελιτ, η αντικατάσταση του σταυρού με την εικόνα του Χίτλερ στα σχολεία, η αποχριστιανοποίηση της Παιδείας, η αλλοίωση πολλών χριστιανικών δογμάτων ώστε να συμβαδίσουν με τον αντισημιτισμό, αλλά και οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στην Ορθόδοξη ενορία του, του ενίσχυσαν την αντιχιτλερική πεποίθηση.
Στο Πανεπιστήμιο γνώρισε και άλλους νέους, που μέσα από την χριστιανική οπτική, αμφισβητούσαν το καθεστώς. Το πρώτο διάστημα περιορίστηκαν σε μυστικές σσυναντήσεις, όπου ανέλυαν την επικαιρότητα, μελετούσαν και πραγματοποιούσαν ιδεολογικές συζητήσεις. Σύντομα, όμως, πέρασαν και στην δράση. ίδρυσαν την αντιστασιακή οργάνωση <<ΛΕΥΚΟ ΡΟΔΟ>> και άρχισαν την διανομή φυλλαδίων και την αναγραφή συνθημάτων. Το λευκό ρόδο συμβόλιζε την αγνότητα, σαν αντίδοτο στην περιρέουσα ανηθικότητα. Φημολογείται πως το εμπνεύστηκαν από τον Μεγάλο Ιεροεξεταστή του Ντοστογιέφσκι ή από τους νέους της Βάνδεας που αντεπαναστάτησαν κατά της Γαλλικής επανάστασης.
Κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ο Αλέξανδρος κλήθηκε σε υγειονομική μονάδα του Γερμανικού στρατού, όπου συμμετείχαν φοιτητές Ιατρικής. Στάλθηκε, μάλιστα, στο ανατολικό Μέτωπο και είχε την ευκαιρία να ξαναβρεθεί στην αγαπημένη του Ρωσία. Μέσα του σύντομα γεννήθηκε μεγάλο ηθικό δίλημμα, καθώς τον υποχρέωναν να πολεμήσει απέναντι σε ομοεθνείς και ομοδόξους του. Ταυτόχρονα, παρατηρώντας, τα τραγικά λάθη της γερμανικής στρατιωτικής διοίκησης, που οδηγούσαν εκατομμύρια νέους στο θάνατο χωρίς ουσιαστικό αντίκρυσμα, κατάλαβε πως η ανατροπή της χιτλερικής ηγεσίας θα ήταν σωτήρια τόσο για την Γερμανία, όσο και για την Ρωσία.
Όταν επέστρεψαν απ' το Μέτωπο ο Αλέξανδρος και οι συναγωνιστές του ενέτειναν την δράση τους. Η οργάνωση άρχισε να διευρύνεται σε όλη την επικράτεια και κίνησε το ενδιαφέρον της Γκεσταπό. Τελικά, κατά την διάρκεια μιας δράσης στο Πανεπιστήμιο, δύο μέλη της οργάνωσης, τα αδέρφια Scholl, έγιναν αντιληπτά από έναν φρουρό και συνελήφθησαν. Άρχισε, έτσι, η εξάρθρωση του Λευκού Ρόδου με την πλειοψηφία των μελών του να οδηγούνται στην εκτέλεση.
Ο Αλέξανδρος προσπάθησε, ανεπιτυχώς, να διαφύγει προς την Ρωσία ή την Ελβετία. Τελικά, γύρισε στο Μόναχο, όπου και τον συνέλαβαν. Ακολούθησαν ατέλειωτες ανακρίσεις, όπου ο Αλέξανδρος κάλυψε τους συντρόφους και δήλωσε πως έδρασε ως πατριώτης εναντίον ενός καθεστώτος που έβλαπτε και τις δύο πατρίδες του, την Γερμανία και την Ρωσία. Ξεκαθάρισε πως είναι αντικομμουνιστής και πως οι βασιλικές του προτιμήσεις περιορίζονται μόνο στην Ρωσία, και επομένως πίσω του δεν βρίσκονταν ούτε το κομμουνιστικό κόμμα, ούτε ο Κάιζερ. Αντίθετα, βασικό του εφαλτήριο υποστήριξε πως ήταν η Χριστιανική του Πίστη, που δεν του επέτρεπε να αδιαφορεί στην αδικία και τον αυταρχισμό.
Μετά από μια δίκη-παρωδία, ο Αλέξανδρος αφού μετέλαβε εκτελέσθηκε στις 13 Ιουλίου 1943. Αγιοκατατάχθηκε το 2012.
Ο Άγιος Αλέξανδρος Schmorell αποτελεί οδηγό για όλους τους νέους που δεν παρακολουθούν αδιάφοροι το τι συμβαίνει γύρω τους, ούτε περιμένουν άλλοι να λύσουν τα κοινωνικά και εθνικά προβλήματα. Αντίθετα, ο Χριστιανός νέος, οφείλει, ζητώντας την βοήθεια του Θεού, να αντιστέκεται σε κάθε προδοτικό και αυθαίρετο καθεστώς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου